tisdag 15 januari 2013

Dubbel utmaning.

Jag börjar starkt med en dubbel utmaning. Den första är att över huvud taget börja blogga. Och den andra är inget mindre än att jag utmanade mig själv med ett bidrag till "Månadens sötsak" för bloggen Sötasaker.com. Temat för denna månaden är "mjuka kakor" och jag har gjort en mazarinkaka med jordgubb- och citrusglasyr.



Förutom att den blev svingod, doftar den så gott att jag inte vet var jag ska ta vägen. Kanske borde sätta en droppe bittermandelolja bakom öronen varje morgon hädanefter..

Receptet jag följt

1 st ägg
8 droppar bittermandelolja
1.5 dl mjölk
3 dl strösocker
25 st malda sötmandlar (Eller höfta lite som jag gjorde)
3 dl vetemjöl
0.5 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
175 g smält smör 
smör och ströbröd till formen

Sätt ugnen på 150 grader. 
Vispa ägg, mandelolja och mjölk. Smält under tiden smöret. 
Vispa sedan ner socker. 
Blanda vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker och rör ner det i sockersmeten. 
Rör sedan i det avsvalnade smöret. 

Grädde i nedre delen av ugnen i ca 1 timme på 150 grader.   

Glasyren:
Florsocker
Citrussaft (jag använde mig av apelsin och nånting som kallas Sweetie)
Tinade jordgubbar 

För att göra glasyren blandade jag bara ihop dessa ingredienser till önskad konsistens. Låt kakan svalna och häll sedan på glasyren. 


2 kommentarer: