tisdag 5 mars 2013

Same, same but different-muffins.

Månadens sötsak på bloggen sotasaker.com är muffins. I vanlig Emelie-anda blev det såklart inte en sorts muffins, dels eftersom jag inte kunde bestämma mig för vilken sort, och dels för att jag älskar när det finns valmöjligheter. Jag använde en grundsmet men med olika fyllningar. Samma smet, men med tre olika sorters klet och mumsgojs inuti. Kan inte bli fel. The more, the merrier, liksom. Detta innebär såklart att man inte enbart väljer en att äta, utan att man smakar i alla fall en bit av varje. Sådana är reglerna.

Så, tre olika alltså. Det blev en sort med jordgubbar och mandelmassa, en med kakao och vit- polkagrischoklad och en med blåbär och hallon.




Denna grundsmeten använde jag; 

200 g smör
4 ägg
3 dl socker 
 2 tsk vaniljsocker
4 dl mjölk
Rivet skal från 1 citron
8 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
Lite salt

Smält smöret i en kastrull. Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt. Rör sedan ner det smälta smöret, citronskalet och mjölken. Blanda mjölet, bakpulvret och saltet och rör samman med resten av smeten.

Voila', där har du grundsmeten. Sen är det bara att tuta och köra med fyllning och grejer.

In i ugnen på 200 grader tills de inte kletar av sig på provstickan. Typ 20 minuter. Mina tog dock lite längre tid, man får prova sig fram.Öva och pröva.


Kakaomuffins med vit polkagrischoklad
Smält vit choklad och blanda samman med finkrossade polkagrisar. Låt stelna och skär sedan i bitar. Blanda ner kakao i grundsmeten och rör ner de vita chokladbitarna. 

 


Jordgubbar och mandelmasse-muffins

Skär jordgubbarna i små bitar och blanda ihop med mandelmassa. Blanda sedan ner i smeten.  



 Blåbär- och hallonmuffins


 Samma smet. I med hallon och blåbär.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar